کاظم صدیقی: فرزند فاضل من در حال سجده سحری و در برابر تهاجم بی امان رسانه‌ای جان مظلوم و محنت کشیده خود را به جان آفرین تسلیم نمود پزشکیان: دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند اطلاعیه مهم سپاه پاسداران در خصوص عملیات تست سامانه‌های پدافندی در ماهشهر  ستاد کل نیرو‌های مسلح: اقدام دولت استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و رژیم صهیونی است شلیک موشک‌های بالستیک سپاه به سمت مناطقی از کردستان عراق تکذیب شد پزشکیان: در ترویج زیست عفیفانه اقداماتی انجام نشود که به سرمایه اجتماعی کشور آسیب بزند کشف محموله سلاح و مهمات جنگی در ارتفاعات کردستان عذرخواهی استاندار تهران از مردم؛ مازوت سوزی در نیروگاه‌ها نداریم توئیت عبری جدید رسانه رهبر انقلاب: منفورترین سازمان و باند حاکم در دنیا رژیم صهیونی است ابوترابی فرد: باید رئیس جمهور و دولت را یاری کنیم/ سال‌هاست بهره‌وری در ایران صفر است مشاور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح: بخش زیادی از توان عملیاتی اسرائیل در جنگ ۱۲ روزه از مدار خارج شد پاسخ حضرت آیت الله خامنه‌ای به نامه نوه سردار حاجی زاده رایزنی در خصوص لایحه اصلاح ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری / سرانجام فاصله حقوق شاغلان و بازنشستگان رهبر معظم انقلاب: در جنگ ۱۲ روزه برنامه‌ریزی ۲۰ ساله دشمن شکست خورد رهبر انقلاب امشب با مردم ایران سخن خواهند گفت

طحان نظیف تشریح کرد: ابهامات شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی، ابهامات و ایرادات این شورا به طرح ساماندهی کارکنان دولت را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 18
کد خبر: ۱۷۷۰۳۲

به گزارش راهبرد معاصر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و سومین گزارش‌ از سلسله گزارش‌های خود به مردم در کانال شخصی‌اش در «بله»، درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است:

 

«طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد. عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

 

از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر. همچنین عنوان «نیروهای شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیروهایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیروهایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

 

حکم تبصره «4» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد؛ توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند. به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «2» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

 

در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل خود، به داشتن حداقل دوسال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

 

همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «3» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

 

در کنار ابهامات پیش‌گفته شورای نگهبان، ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور را مغایر بند «10» اصل 3 قانون اساسی تشخیص داد. همچنین به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

 

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار